Jak co roku Google za pomocą swojego narzędzia Google Trends opublikował raport „Rok w wyszukiwarce” będący podsumowaniem wyszukiwanych słów kluczowych i tematów w 2019 roku. Stworzyliśmy hotelarski odpowiednik tych zapytań, dzięki czemu powstała lista najpopularniejszych hoteli wyszukiwanych w 2019 roku, ale też pośredników i regionów do których wybierali się użytkownicy wyszukiwarki.
Kilka szybkich faktów pokazuje, że rok 2019 w wyszukiwarce Google był korzystny dla polskich hoteli. Zarówno dla wyników organicznych jak i sponsorowanych nastąpił 8% ogólny wzrost wyszukiwania słów kluczowych dla segmentu „Hotele, motele i ośrodki wypoczynkowe w Polsce”. Z pewnością nikogo nie będzie dziwić także fakt dalszego zwiększania udziału urządzeń mobilnych w wyszukiwaniach o 25%, przy jednoczesnym spadku ilości wyszukiwań na tabletach o 14% oraz komputerach o 8%. Kolejny rok mobile za nami.
Spore wzrosty zanotowali także hotelarze w Google Ads. Ilość interakcji z reklamami zwiększyła się aż o 28% rok do roku, a współczynniki kliknięć CTR dla branży hotelarskiej wzrosły średnio o 9%. Z jednej strony może to być odebrane jako dalsze powiększanie monopolu wyszukiwarki i konieczność inwestycji większych budżetów, jednak z drugiej strony nastąpił także spadek kosztów kliknięć CPC w wyszukiwarce o 7% rok do roku. Zarówno niższy koszt kliknięć jak i wyższy współczynnik CTR był podyktowany rozwijaniem elastycznych i dynamicznych formatów reklamowych oraz udziałem sztucznej inteligencji w określaniu stawek czy docelowego targetu. Optymizmem napawa także współczynnik wzrost sprzedaży e-commerce, który urósł średnio o 44%.
Rok w wyszukiwarce to jednak nie tylko współczynniki. Przyjrzymy się wynikom wyszukiwania poszczególnych witryn, zaczynając od najpopularniejszych witryn i OTA wg kolejności:
- Booking.com (+5,66% wzrostu)
- Trivago (-13,11% spadku)
- Travelist (7,11% wzrostu)
- Groupon (-23,21% spadku)
- Triverna (84,56% wzrostu)
Booking.com notuje delikatny wzrost zapytań nazwy w wyszukiwarce, a z ciekawostek które były wyszukiwane podczas haseł powiązanych występowały m.in. „booking reklamacja” (130% wzrostu), „booking kod rabatowy” (100% wzrostu), „booking genius” (80% wzrostu) ale też nowe słowo „piosenka z reklamy booking.com”. Listę zamyka z kolei Triverna, która pomimo, że jest wielokrotnie rzadziej wyszukiwanym brandem od Booking.com, to zanotowała największy wzrost popularności rok do roku.
Rys. 1. Trend pokazujący zainteresowanie poszczególnymi pośrednikami w okresie ostatnich 12 miesięcy.
Ranking najczęściej wyszukiwanych marek hotelowych wg kolejności:
Hotel Gołębiewski (22% wzrostu)
Sieć hoteli której chyba nikomu przedstawiać nie trzeba zanotowała spory wzrost, a najczęściej wyszukiwaną lokalizacją okazał się hotel w Karpaczu. Użytkowników interesowała także inwestycja w Pobierowie, listopadowy pożar hotelu w Karpaczu, a także informacje o basenie, ofercie sylwestrowej i roku budowy.
Hotel Arłamów (11,20% wzrostu)
Drugie miejsce otwiera znany bieszczadzki hotel który zanotował ponad 11% wzrostu R/R. Poza samą nazwą marki, użytkowników wyszukiwarki interesowały słowa „spa, atrakcje, basen, cennik, stok, mapa i opinie”. Na popularności zyskały także uzupełnienia „pogoda, kamery, promocje”.
Hotel Bania (0,83% wzrostu)
Hotel Bania zajął trzecie miejsce najpopularniejszych wyszukiwanych marek z liczbą wyszukiwani porównywalną z rokiem wcześniej. Użytkowników interesowały przede wszystkim termy, ale także słowa „booking, opinie, kamery, pokoje i sylwester”. Ciekawostką jest fakt, że 300% wzrost R/R odnotowało słowo „Hotel Bania kontakt”.
Nosalowy Dwór (19,67% wzrostu)
Kompleks Nosalowy Dwór położony w Zakopanem notuje blisko 20% wzrostu wyszukiwania brandu R/R. Wzrost zainteresowania dotyczył wielu uzupełnień nazwy jak „opinie, spa, basen, adres, booking, kamera” , a największy wzrost zanotowała nowa inwestycja grupy Nosalowy Park (wzrost o 50%).
Czarny Potok (7,54% wzrostu)
Hotel Czarny Potok w Krynicy notuje wzrost od kilku lat i pojawił się na 5 miejscu najpopularniejszych obiektów. Użytkowników interesowała oferta sylwestrowa, godziny otwarcia basenu, a także takie dopełnienia jak „pokoje, travelist, booking, adres i atrakcje”.
Na pozostałych miejscach TOP10 znalazły się odpowiednio:
- Grand Lubicz (1,76% wzrostu)
- Grand Hotel Sopot (21,46% wzrostu)
- Heron Live Hotel (15,48% wzrostu)
- Zamek Topacz (-14,08% spadku)
- Holiday Park Resort (75,85% wzrostu)
Pod uwagę nie zostały wzięte wyniki dla słów Hotel Warszawa, Hotel Sopot i Hotel Mikołajki z uwagi na dwuznaczność nazwy (nazwę brandu i nazwę geograficzną). Z zestawienia widać, że niemal wszystkie 10 najczęściej wpisywanych marek w Google cieszyło się większą popularnością niż rok wcześniej, a wszystkie zapytania dotyczą hoteli resortowych (za wyjątkiem pominiętych nazw geograficznych). Listę marek zamyka notująca największy wzrost sieć sezonowych ośrodków wakacyjnych Holiday Park Resort dostępna w sześciu nadmorskich lokalizacjach.
A jak sytuacja wyglądała w przypadku haseł zyskujących na popularności? Tutaj ranking marek wygląda już nieco inaczej:
- Green Mountain Hotel (+800%)
- Hotel Arche Warszawa (+350%)
- Cukrownia Żnin (+350%)
- Crystal Mountain Resort (+350%)
- Moxy Warsaw Praga (+300%)
- Aries Wisła (+120%)
- Aparthotel Czarna Góra (+100%)
- Puro Warszawa Centrum (+100%)
- Hotel Notera (+100%)
- Grand Hotel Tiffi (+100%)
Większość zapytań w tym przypadku dotyczy otwarć nowych obiektów w 2019 i 2020 roku o których informowały media w minionym roku. Większość haseł uzupełniających dla tych marek hotelowych zawierała słowa „otwarcie, praca, rekrutacja, inwestycja, rezerwacja i booking”.
Omawiając zeszłoroczne trendy nie sposób pominąć też kierunków do których najczęściej wybierali się użytkownicy wyszukujący hoteli. Najpopularniejsze okazały się duże miasta jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, ale nie zabrakło też kierunków urlopowych – Zakopane, Karpacz, Sopot. Ciekawostką może być fakt, że Karpacz wyprzedził w tym zestawieniu Sopot.
Spośród województw wg kolejności najmocniejsze w wyszukiwarce okazały się województwo małopolskie, mazowieckie, pomorskie, dolnośląskie i śląskie.
Rys. 2. Raport najpopularniejszych miast i województw w których użytkownicy szukali hoteli.