Sposób w jaki dzisiaj przyswajamy informacje sprawia, że platformy wideo nieustannie zyskują na popularności, także wśród hotelarzy. Rozwój krótkich formatów wideo, amatorskich klipów czy klipów generowanych za pomocą AI sprawił, że kampanie wideo są dostępne dla każdego hotelu, bez konieczności angażowania dużych środków czy pracochłonnej organizacji planu zdjęciowego. YouTube jest bardzo dynamicznie rozwijany przez Google w ostatnich latach, przez co coraz większa rzesza hotelarzy wykorzystuje reklamy wideo w swoich strategiach. Dlatego w kilku krokach podpowiem Ci jak wycisnąć z YouTube jeszcze więcej korzyści dla swojej marki. Zaczynajmy!
Wyeliminuj wyświetlanie reklam dzieciom
Bardzo często spotykamy się z sytuacją oglądania bajek czy używania aplikacji przez dzieci na urządzeniach swoich rodziców. Efekt tego jest taki, że nasze reklamy hotelowe są wyświetlane nieodpowiednim osobom, pomimo, że prawidłowo ustawiamy np. targetowanie po demografii. Rozwiązaniem tego problemu, który dotyczy nota bene także sieci reklamowej Google jest wykluczenie tematyki treści na poziomie konta Google Ads, które powinno objąć tzw. „Treści odpowiednie dla całej rodziny”
Analizuj i optymalizuj kampanie pod konwersje
Zapewne w swoich kampaniach marketingowych mierzysz zwrot z inwestycji w reklamy. Reklamy na YouTube również można mierzyć kilkoma metodami zależnymi od Twoich celów. Podstawą będzie złączenie konta Google Ads z kontem YouTube dzięki czemu uzyskasz dostęp do konwersji polegającej na pozyskaniu subskrybenta dla kanału, a także na analizę uzyskiwanych interakcji w YouTube np. polubienia filmu. Niby banał, ale wiele hoteli nie ma tego połączenia. Ponadto powinieneś mieć skonfigurowane konwersje na poziomie konta najlepiej te które się da jako konwersje rozszerzone (np. zakup lub wysłanie formularza). Konwersja rozszerzona pozwoli Ci efektywniej mierzyć YouTube w sytuacji kiedy ktoś np. obejrzy Twoją reklamę na telewizorze, a następnie z tego samego konta e-mail dokona zakupu w Twojej witrynie. Dzięki temu zobaczysz faktyczny wpływ reklamy na decyzje zakupowe ponieważ to właśnie e-mail posłuży do powiązania obejrzenia z rezerwacją.
Prawidłowe ustawienie celów pozwala na optymalizacje kampanii pod te konkretne działanie. Przykładowo konfiguracja kampanii pod wysyłkę formularzy kontaktowych spowoduje, że części reklam będzie towarzyszyć własnie formularz do zbierania leadów. Innym ciekawym przykładem jest pozyskiwanie subskrybentów – jeśli zamierzasz rozwijać kanał wideo to kampania optymalizowana pod subskrypcje będzie idealnym rozwiązaniem. Brak wyznaczonych celów lub używanie celów na poziomie konta (domyślne ustawienie) to marnowanie potencjału jaki drzemie w możliwościach indyywidualnej realizacji zadań stawianych przed kampanią wideo.
Ustaw prawidłowo targetowanie
Kierowanie kampanii reklamowej na właściwych użytkowników w YouTube jest bardzo ważnym ustawieniem. Przykładowo kiedy celem naszej kampanii jest budowanie wizerunku, to trafienie do właściwej grupy odbiorców jest już połową sukcesu. Jak to zrobić? Najlepiej jak na podstawie danych stworzysz charakterystykę tzw. persony zakupowej czyli określisz cechy użytkowników którzy u Ciebie kupują najczęściej. Gdy zagłębisz się w statystyki w Google Analytics to zobaczysz, że 20% klientów potrafi generować 80% przychodu – zgodnie z Zasadą Pareta. Sprawdź z jakich lokalizacji pochodzą kupujący, jakie mają zainteresowania, czego szukają, jaka to grupa wiekowa lub płeć i na podstawie tych danych kieruj swoje reklamy na YouTube. Ciekawym kryterium kierowana są treści na YouTubie, które charakteryzują np. konkretne grupy zawodowe.
Lektor obowiązkowy!
Przygotowujesz klip promocyjny? A może masz już materiał roboczy który można odświeżyć? Zadbaj o lektora, ponieważ skuteczność Twojej reklamy znacząco wzrośnie. Lektor pozwala wzmocnić przekaz reklamy, wyjaśniając cel i przesłanie bez rezygnacji z wartości wizualnej. Przekazując komunikat w sposób zwięzły i jasny stworzysz emocjonalne połączenie z reklamą. Dużo osób wykorzystuje YouTube do słuchania teledysków czy muzyki lub oddala się od telewizora gdy leci reklama. Stosując lektora wpłyniesz bezpośrednio na performance kampanii np. jeśli Twoim celem jest budowanie świadomości oferty lub marki hotelu.
Możesz w łatwy sposób skorzystać z dostępnych narzędzi online aby dograć ścieżkę lektorską wybierając głos z katalogu ofert, a nawet skorzystać z opcji tłumaczenia AI na różne języki świata, co sprawdzi się w przypadku kampanii zagranicznych. Dobrą praktyką będzie wymieniona nazwa Twojego hotelu w pierwszych 5 sekundach reklamy, ponieważ odbiorca usłyszy ją nawet w przypadku formatów pomijalnych.
Wykorzystaj… telewizory
I to dosłownie. Reklamę na YouTube możesz kierować także na wybrane urządzenia. Dzięki odpowiednim ustawieniom możesz stworzyć reklamę, która będzie się wyświetlać tylko na telewizorach. Dzięki takiemu rozwiązaniu każdy kto znajdzie się w naszym targecie docelowym i korzysta z YouTube na swoim telewizorze z funkcją Smart TV będzie mógł zobaczyć reklamę. Dzięki temu nie musisz angażować ogromnych środków na reklamę w tradycyjnej telewizji, tylko możesz zrealizować kampanie w dowolnym budżecie z precyzyjnym kierowaniem. Na ten moment Google testuje także możliwość docierania do nowych odbiorców w Google TV, ale jest to opcja dostępna jedynie w Stanach Zjednoczonych. Możemy się jednak spodziewać jej wejścia na europejski rynek już niebawem.