Nowy interfejs Adwords zaczyna pojawiać się na kontach!

Długo wyczekiwana zmiana interfejsu jednego z najpopularniejszych wśród hotelarzy programów reklamowych Google Adwords staje się faktem. Część z Was być może ma to szczęście i może przekonać się o tym bezpośrednio, ponieważ Google od kilku dni rozpoczęło procedurę wdrażania nowego interfejsu. Wszystkim z Was postaram się przybliżyć kilka ciekawych funkcjonalności.

1) Przegląd konta

W starej wersji bardzo często był pomijany, w nowej odsłonie sesja rozpoczyna się od tej właśnie strony i zawiera sporo ciekawych metryk oraz wizualizację danych do tej pory niespotykaną (wyniki konta w czasie, największe zmiany, najlepsze kampanie, udział urządzeń czy skuteczność kampanii w poszczególne godziny czy dni tygodnia).

_nia_1

Pierwsze wrażenie jest bardzo pozytywne. System zaskakuje przejrzystością prezentowanych danych, a porównywanie danych na wykresie jest szybkie i proste. Co więcej, czytelność podczas dodawania dodatkowych danych do porównania nie zmniejsza się.

Dodana karta urządzeń jest z kolei oczywistym ukłonem Google w kierunku urządzeń mobilnych, których udział nieustannie rośnie. W nowym interfejsie możemy szybko sprawdzić wartości poszczególnych wyników kampanii wg podziału na telefony komórkowe, tablety i komputery. Na uwagę zasługuje widok wykresu w trybie porównania danych, gdzie możemy zaobserwować zmieniający się trend skuteczności poszczególnych urządzeń:

_nia_2W branży hotelarskiej przydatną funkcjonalnością z pewnością będzie raport godzinowy który pozwala na pozyskanie cennych informacji o skuteczności kampanii w poszczególne dni tygodnia z rozbiciem na godziny. Do niedawna takie informacje w ogóle nie były w tej formie dostępne w Adwords, widzieliśmy czyste dane tabelarne w wymiarach. Teraz możemy szybko ocenić wyniki na poziomie dnia tygodnia, dnia w zestawieniu z godzinami czy samych godzin.

_nia_3

2) Kampanie, grupy reklamowe, słowa kluczowe

Zmiany dotyczą także kluczowych raportów jak kampanie, grupy reklam, słowa kluczowe do których dostęp zmienił się ze znanego menu poziomego do menu pionowego. W tych raportach wizualizacja danych jest także bardzo przejrzysta:

_nia_4

Same dane dotyczące poszczególnych wyników kampanii na każdym poziomie są przedstawione w przyjaźniejszej formie, dane stały się bardziej interaktywne a dostęp do nich jest zdecydowanie szybszy – widać to na np. symulatorze stawek kampanii czy narzędziu badania budżetu. Objaśnienia poszczególnych metryk widoczne w nagłówkach kolumn zostały mocno rozbudowane.

Domyślnie w raportach dostępne są wszystkie włączone kampanie, grupy reklamowe, słowa kluczowe, a za pomocą ikony filtru można szybko przełączyć się na inne widoki. Przy raportach pojawiła się opcja „Segment” która pozwala szybko zestawić dane z dodatkowymi wymiarami jak godzina, urządzenie czy położenie reklamy.

_nia_5

Ukryte zostały opcje pobierania raportów, dostępne z ikony graficznej po rozwinięciu „Pobierz”. Na obecną chwilę nie ma możliwości pobierania danych w PDF, niedostępna jest opcja wysyłania e-mailem czy tworzenia harmonogramu wysyłki. Widać, że nad nowym interfejsem nadal trwają prace.

3) Reklamy i rozszerzenia

W tej sekcji spore zmiany funkcjonalne w dostępie, ponieważ reklamy zostały połączone z rozszerzeniami w jeden raport. Domyślnie wyświetlają się wszystkie rozszerzenia na koncie, a dopiero za pomocą odpowiedniego filtru, możemy ograniczyć się tylko do tych wybranych. Reklamy i rozszerzenia możemy także łatwo zestawiać z dodatkowymi segmentami jak godzina tygodnia czy urządzenia.
_nia_74) Dane demograficzne

Kolejna karta, która znana była z karty sieć reklamowa, obecnie jest prezentowana w przyjaznej graficznie formie. Sporym udogodnieniem jest możliwość dodawania wymiaru dodatkowego dzięki czemu możemy przekonać się jak kształtują się koszty kliknięć CPC w zależności od grupy wiekowej czy sprawdzić jakie współczynniki klikalności CTR przynoszą poszczególne grupy i na tej podstawie podejmować decyzje o targetowaniu naszych kampanii.

_nia_6

Dodatkowo w ramach raportu pojawiła się nowa grupa demograficzna „Dochód gospodarstwa domowego„. Jest ona obecnie dostępna w kampaniach sieci reklamowej (do niedawna była dostępna tylko w USA dla kampanii wideo), ale z pewnością będzie przydatna zwłaszcza z punktu widzenia branży hotelarskiej. Za pomocą wykluczeń będziemy mogli skupić się na wyświetlaniu reklam graficznych (w remarketingu, zainteresowaniach itp.) tylko osobom spełniającym pewne progi dochodowe. Na obecną chwilę słaby jest współczynnik zaszeregowania użytkowników do poszczególnych grup, a prym wiedzie status „Nieznany”.

5) Ustawienia

Ustawienia poszczególnych kampanii zostały zebrane w czytelną tabelę na bazie aktywnych zakładek. W ramach ustawienia rotacji reklam pojawiła się nowa opcja, dostępna od niedawna także w nowym interfejsie, ale być może nie wszyscy zdążyli zmianę zauważyć – jest to wyświetlanie reklam naprzemiennie przez nieokreślony czas. Także w ramach opcji lokalizacji pojawiła się zmiana z możliwością wybrania użytkowników wyszukujących wybranych przez nas lokalizacji (czyli np. tylko osoby szukające restauracji w Zakopanem, ale będące fizycznie w innej lokalizacji).

_nia_8

6) Podsumowanie

Nowy interfejs z pewnością ułatwi dokonywanie analiz, gdzie wizualizacji danych do tej pory lepiej wykonywało się jednak w Google Analytics lub w Excelu. Zmiana wpłynie pozytywnie także na szybkość korzystania z platformy, ułatwi zrozumienie pewnych zależności i efektów kampanii zwłaszcza w trybie porównywania i zestawiania z dodatkowymi metrykami. Zmianami nie zostały jeszcze objęte narzędzia Adwords takie jak planer słów kluczowych, konwersje, atrybucja itp.

Google rozpoczyna powoli procedurę przełączania na nowy interfejs wszystkich kont Adwords – jeśli na koncie Waszego hotelu jeszcze go nie ma – z pewnością już niebawem się to stanie. Czy trzeba się na zmianę specjalnie przygotowywać? Dla tych z Was, którzy aktywnie korzystali z konta w celu analiz czy ocen wyników, nowy design z pewnością przypadnie do gustu, ale na pewno będzie wymagać poświęcenia czasu przyzwyczajenie się do dosyć rewolucyjnych zmian – do tej pory polegały one głównie na liftingu platformy – teraz zmiana jest bardziej znacząca.