Koniec wskaźnika PageRank

Algorytm PageRank wyszukiwarki Google był dla wielu hotelarzy przez dłuższy czas wyznacznikiem wartości strony. Od dłuższego czasu nie aktualizowany, kilka dni temu został całkowicie wyłączony. Choć ponoć pozostaje do użytku Google, dostęp publiczny do niego został wyłączony. Z pewnością kończy to pewną epokę w branży SEO, gdzie algorytm od lat pozwalał na klasyfikowanie stron w postaci wartości liczbowej od 1 do 10, gdzie był pewnego rodzaju wyznacznikiem jakości strony.

PageRank od kilku lat pozostawał bez wpływu na ranking stron  wynikach organicznych, a strony hoteli powstałe od drugiej połowy 2014 roku nie miały szans na uzyskanie jakiejkolwiek wartości. Mimo wszystko, pozwalał szybko ocenić wartość stron, forów internetowych, portali regionalnych, turystycznych czy konferencyjnych – szybki dostęp do tego wskaźnika pomagał oszacować któremu portalowi warto przyjrzeć się bliżej i podjąć współpracę. Hotelowy marketing często wykorzystywał wartość PageRank do porównań własnej strony ze stronami konkurencyjnych obiektów. Stanowił swojego rodzaju potrzebę rywalizacji o jak najwyższą wartość. W praktyce strony hotelowe nie otrzymywały wyższej noty niż 5. Faktem jest, że przez lata był jednym z narzędzi pomocnych w branży SEO.

Wskaźnik PageRank był także źródłem kontrowersji i manipulacji, w związku z czym już w 2014 roku przedstawiciel Google John Mueller potwierdził, że nie będzie kolejnych aktualizacji wskaźnika (zazwyczaj aktualizacja odbywała się raz na kwartał). Z pewnością wszyscy hotelarze, którym PageRank towarzyszył od lat, z nostalgią będą go wspominać, wszak jego koniec zakończył pewną epokę.