Coraz częściej hotelarze decydują się na zastrzeżenie znaku handlowego w programie reklamowym Google Adwords. Podbieranie najbardziej wartościowego ruchu poprzez OTA stało się prawdziwą zmorą branży hotelarskiej. „Okupowanie” pierwszych trzej miejsc przez OTA może kosztować nas nawet ponad 50% kliknięć uzyskiwanych z fraz brandowych. O zjawisku mirror marketingu pisałem tutaj. Dzisiaj skupię się na przeprowadzeniu Was przez procedurę zastrzeżenia znaku.
Formularz Trademark Complaint Form jest przetwarzany ręcznie przez pracowników Google prosto z Kalifornii, po jego wypełnieniu powinniśmy otrzymać potwierdzenie o prawidłowym przetworzeniu wniosku. Faktem jest, że to automatycznie nie wyeliminuje reklam OTA z wyszukiwarki. Najpewniej będziemy musieli jeszcze prosić o wyjaśnienie, dlaczego reklamy nadal się wyświetlają, po czym otrzymamy informacje aby przesłać przykładowe zrzuty ekranu z reklamami i linki do wyszukiwanych haseł (kopiujemy wtedy urle z wyszukiwania po naszym brandzie). To powinno zakończyć procedurę (tak było we wszystkich przerabianych przeze mnie przypadkach).
Ale najpierw formularz – zanim do niego przystąpimy, powinniśmy mieć przed sobą dokument patentowy z urzędu. Formularz zastrzeżenia znaku dostępny jest na stronie https://services.google.com/inquiry/aw_tmcomplaint. Omówię krótko najważniejsze pola:
- Name, Title, Company name etc. – tu wszystko jest jasne – pełne dane firmy widoczne w dokumencie patentowym, nasze dane osobowe oraz piastowane stanowisko
- Google AdWords Customer ID (if any) – wpisujemy swój nr konta Adwords
- Trademark Owner – zaznaczamy same as above, chyba, że reprezentujemy zewnętrzną firmę i w powyższych polach podaliśmy jej dane, to tutaj podajemy dane właściciela znaku handlowego.
- Trademark Details – w tabeli wypełniamy poszczególne pola:
- nazwę zastrzeżonego znaku (nazwę hotelu)
- kraj
- typ znaku – jeśli mamy zastrzeżenie słowne, graficzne i słowno-graficzne to wypełniamy razem 3 wiersze pozostaje dane pozostawiając bez zmian
- status dokumentu – tak, zarejestrowany
- nr dokumentu patentowego
- Scope of Complaint – Advertisers Involved to sekcja gdzie zaznaczamy opcję pierwszą tj. Your complaint involves all advertisers – w ten sposób bez wyjątków uniemożliwiamy podmiotom trzecim na używanie naszego brandu w przekazach reklamowych
- Scope of Complaint – EU/EFTA * zaznaczamy No – znaczy to tyle, że nasze zastrzeżenie dotyczy całego świata
- Authorized Entities to pole gdzie wpisujemy naszą nazwę firmy (Authorized Entity) oraz nasz nr konta Google Adwords (Google Customer ID) i zaznaczamy „ptaszka” w ostatniej kolumnie, co oznacza, że upoważniamy wszystkie nadrzędne nr kont do posługiwania się znakiem.
To wszystko, pozostaje wysłać i czekać. Dobrze jest podać jako e-mail kontaktowy oficjalny adres e-mail hotelu, który wiemy, że się nie zmieni (np. hotel@ czy marketing@) unikając podawania adresu z danymi osobowymi, bo te częstokroć przy zmianach kadrowych są po czasie usuwane. Powodzenia!