Nie ma chyba obiektu hotelowego który nie korzystałby z dobrodziejstw bezpłatnego narzędzia do śledzenia ruchu na stronie internetowej Google Analytics. Ilekroć przemierzam strony hoteli, zawsze natrafiam na kod śledzenia GA. Obecnie występuje on w dwóch wersjach – klasyczny Analytics oraz Universal Analytics. Bardzo często, niezależnie od wykorzystywanej wersji kodu śledzenia występuje dosyć istotny problem – instalacja kodu w niewłaściwym miejscu.
Zgodnie z dokumentacją Google Analytics (https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/) kod śledzenia musi znajdować się na każdej podstronie serwisu w sekcji HEAD. Bardzo częstym błędem jest umieszczanie kodu śledzenia w stopce strony, tuż przed tagiem zamknięcia BODY. Nie wiem czemu tak się dzieje – administratorzy i webmasterzy stron często usilnie wprowadzają kod właśnie w stopkę strony, tłumacząc, że tak jest prawidłowo. Niestety nie jest – głównym problemem związanym z takim umieszczeniem kodu jest błędne raportowanie prędkości działania strony internetowej. Ten raport staje się praktycznie bezużyteczny, a przecież często bywa przydatny w ocenie prędkości ładowania strony czy czasów wczytania na poszczególnych urządzeniach. Niewłaściwe wstawienie kodu uniemożliwia w praktyce analizowanie tego raportu. Może się okazać, że niewłaściwa instalacja przekłamuje także inne metryki – spotkałem się z przypadkami, gdzie kod śledzenia był powielony wpierw w sekcji HEAD, a następnie w sekcji BODY – to z kolei skutkuje przekłamaniem współczynnika odrzuceń czy ilości odsłoniętych podstron. Aby otrzymywać wiarygodne dane, zadbajmy o to, aby kod był prawidłowo zainstalowany, w zgodzie z wytycznymi Google.
Przydatnym narzędziem w ocenie prawidłowości instalacji na wszystkich podstronach może być bezpłatne narzędzie online GA Checker (www.gachecker.com).