Google Analytics 4 już jest!

Google Analytics 4

Długo wyczekiwana kolejna odsłona Google Analytics. Czy Twój hotel jest już gotowy na nową wersję narzędzia analitycznego które będzie zbierać jeszcze ważniejsze statystyki za pomocą których lepiej przygotujesz się na każdy możliwy scenariusz? Nowy typ usługi obejmuje analizy oparte na sztucznej inteligencji, śledzi użytkowników na różnych urządzeniach, zapewnia bardziej szczegółową kontrolę danych w tym głębszą integrację z Google Ads.

Google Analytics 4 w najnowszej odsłonie to:

  • Nowe spostrzeżenia i prognozy oparte na sztucznej inteligencji które mogą automatycznie ostrzegać marketerów o trendach danych, takich jak rosnący popyt na sprzedawany pakiet,
  • Głębsza integracja odbiorców z Google Ads m.in. raportująca działania z zaangażowanych wyświetleń w YouTube
  • Raportowanie w ramach cyklu życia klienta czyli jedna z najbardziej uderzających różnic między wersjami to sposób organizacji raportów. Ta zmiana ma pomóc marketerom zagłębić się w poszczególne aspekty podróży klienta.
  • Bezkodowe śledzenie zdarzeń które ułatwią mierzenie istotnych działań w witrynie i w aplikacji bez konieczności dodatkowego konfigurowania.
  • Szczegółowa kontrola danych użytkownika. Analytics 4 zawiera opcje pomagające reklamodawcom w przestrzeganiu przepisów dotyczących danych, takich jak RODO i CCPA .

Tym artykułem chciałem rozpocząć oficjalnie nowy cykl poświęcony analityce internetowej w hotelu, który będzie dla Was nie tylko wsparciem w zakresie wdrażania nowych rozwiązań, ale będzie także traktował o praktycznych zastosowaniach analityki w hotelarstwie. Cykl zaczynam od krótkiego przewodnika po samodzielnej konfiguracji nowej wersji Google Analytics 4 w Waszych hotelach. Zaczynajmy!


Krok 1: Dodawanie nowej usługi w obrębie istniejącego konta Google Analytics

Na większości z kont obecnie wyświetla się już informacja o nowej wersji w postaci niebieskiego paska po zalogowaniu się do Google Analytics. Konfigurację usługi należy rozpocząć od przejścia przez Administracja (zębatka w lewym dolnym rogu) > Usługa (środkowa kolumna) > Utwórz usługę.

Na obecny moment Universal Analytics który był domyślnym typem usług przed 14 października 2020 będzie odnosić się do poprzedniej generacji Analytics, a każde nowo zakładane konto będzie tworzone już w nowym standardzie. Z racji tego, że zapewne korzystasz już z Google Analytics, to nowa wersja narzędzia wymaga utworzenia nowej usługi gdzie jednocześnie zachowasz dotychczasową wersję Universal Analytics. Będziesz mieć możliwość przełączania się pomiędzy usługami.

Google Analytics 4

Rys. 1. Google Analytics 4 oparte jest o nową usługę „Aplikacje i internet”. Dzięki temu zachowujesz swoją dotychczasową usługę i nie tracisz dostępu do poprzedniej wersji.


Krok 2: Konfiguracja strumienia danych

Strumień to źródło danych na podstawie którego Google będzie pobierać dane do nowej usługi. Standardowo wybieramy tutaj „Sieć” chyba, że Wasz hotel dysponuje także aplikacją np. do rezerwacji – wtedy możecie skonfigurować więcej niż jeden strumień danych dla usługi.

Google Analytics 4

Rys. 2. Konfiguracja strumienia danych z oznaczeniem opcji „Sieć” dla witryn hoteli.


Krok 3: Konfiguracja strumienia danych

Ta opcja pozwala na wybór danych czy adres strony naszego hotelu (pod warunkiem, że nie konfigurujesz aplikacji ), nazwy strumienia (np. strona hotelu lub jego nazwa) oraz zaawansowanych ustawień, które w nowej wersji Analytics uwzględniają metody pomiaru, wcześniej możliwe do mierzenia tylko poprzez niestandardowe implementacje. Chodzi o to, że np. starej wersji GA informatyk, programista czy agencja musiała samodzielnie stworzyć np. możliwość śledzenia klikniętych maili czy wysłanych formularzy (np. poprzez Google Tag Managera). W nowej wersji te interakcje będą w standardowej implementacji. Chodzi nie tylko o wyświetlenia strony, ale przewinięcia strony, kliknięcia do innych domen (np. profilu hotelu na Facebooku), interakcje z filmem (np. poprzez osadzone wideo na YouTube) czy pobrania plików (np. oferty konferencyjnej czy weselnej w PDF). Warto zaznaczyć tutaj wszystkie opcje.

Google Analytics 4

Rys. 3. Widok konfiguracyjny strumienia danych z sieci


Krok 4:  Implementacja tagu na stronie

Aby nowa usługa mogła działać bez przeszkód wymaga osadzenia dodatkowego tagu na stronie. Najłatwiej dokonać implementacji za pomocą Google Tag Managera gdzie generujemy tylko i wyłącznie unikatowy identyfikator pomiaru (widoczny na obrazku w punkcie 4) i wysyłamy go np. do agencji czy informatyka który sprawuję pieczę nad naszym kontenerem Google na stronie z prośbą o osadzenie na stronie jako typu tagu „Konfiguracja GA4”.

Google Analytics 4

Rys. 4. Konfiguracja nowej usługi wymaga osadzenia dodatkowego kodu śledzenia np. poprzez Google Tag Managera

Gotowe. Teraz powinieneś poczekać na rozpoczęcie zbierania danych, ale masz już możliwość zapoznać się z zupełnie nowym wyglądem i raportami. O tym będę informował w kolejnych artykułach.

Google Analytics 4

Nowy Google Analytics 4. Już na pierwszy rzut oka robi wrażenie!