Ostatnio w ramach Google Analytics na wszystkich kontach pojawił się nowy raport – „Eksplorator użytkownika” (Odbiorcy > Eksplorator użytkownika). Wielu z Was zapewne jeszcze go nie widziało, wobec czego przybliżę trochę funkcjonalność dostępnych tu danych, które są interesujące także dla naszej branży hotelarskiej. Nowy raport ma przełomowe znaczenie w ramach analityki internetowej dostępnej w GA. Dlaczego? Ponieważ zmienia on całkowicie podejście do danych dot. użytkowników, dostarczając nam szczegółowych informacji na temat każdego z nich (wg tzw. Client ID), a nie tylko zagregowanych danych.
Nowy raport umożliwia zapoznanie się z pełną historią wizyty, zarejestrowanych zdarzeń, celów konwersji i transakcji poprzez system rezerwacji online. Marketing hotelowy dostał dobre oręże do analizy zachowań pojedynczych użytkowników.
Jak raport może być wykorzystany w praktyce?
Raport, pomimo, że jest istotny to jest trochę okrojony. Brakuje tu możliwości dodania dodatkowego wymiaru jak przy innych raportach standardowych GA. Identyfikator Client ID jest dostępny tylko w tym raporcie, wobec czego nie mamy standardowo możliwości analizy konkretnego ID w innych raportach (chyba, że „dopalimy” raport tworząc z Client ID niestandardowy wymiar za pomocą Google Tag Managera).
Nie znaczy to jednak, że nowa opcja nic nie daje hotelarzom. Z jego pomocą możemy znaleźć na stronie najbardziej angażujących się użytkowników realizujących postawione przez nas cele i transakcje aby dogłębnie przeanalizować ich zachowania na stronie. Pozwoli to zidentyfikowanie działań na stronie, które dany użytkownik wykonał, a następnie wykorzystanie ich do pozyskania podobnych użytkowników w sieci. Z pomocą filtrów „Odsłona, Cel, E-commerce i Zdarzenie” możemy analizować dogłębnie sesje użytkownika. Dlaczego użytkownik był na stronie kilkanaście razy i nie dokonał zakupu? W którym momencie rezygnował z dalszego przeglądania strony? Czy wykorzystywał system rezerwacji tylko do sprawdzenia ceny po czym powrócił do oferty? Raport powinien pozwolić na ulepszenie oferty sprzedażowej – pomogą w tym m.in. odpowiednio przygotowane zdarzenia. Znalezienie cech wspólnych użytkowników dokonujących rezerwacji lub działania do niej prowadzącego może pozwolić na efektywniejsze pozyskiwanie takiej persony, a także w drugą stronę – wykluczyć lub zoptymalizować kanały odpowiedzialne za użytkowników nie realizujących celów konwersji.
Znacznie szersze możliwości analizy przyniesienie z pewnością stworzenie niestandardowego wymiaru opartego o Client ID lub lepiej – o User ID o ile mamy je zaimplementowane w systemie. Otwiera to drogę do szerokich możliwości uzyskania dodatkowego wymiaru we wszystkich raportach co stwarza ogromne możliwości dostępu do danych lub analizowaniu zjawiska wielourządzeniowości w zachowaniu użytkownika.