Blog hotelowy

Jak prowadzić blog hotelowy

Blog – wg. Wikipedii dziennik sieciowy który pełni kilka funkcji i ma za sobą 23 lata historii. Czy powinien być częścią współczesnej strony hotelu? Z pewnością tak, ponieważ w dobie coraz mniejszego zasięgu organicznego w wyszukiwarkach może stanowić doskonałe źródło wizyt pod warunkiem odpowiedniego przygotowania. Ponadto atrakcyjnie dobierane tematy mogą zainteresować także część użytkowników strony i realizować cele wspomagające sprzedaż. Skupmy się jednak na czynnikach pierwszego wymienionego celu, czyli jak pisać i optymalizować treść, aby zwiększać ruch organiczny na stronie.

 


Architektura blogu

Przygotowując się do tworzenia blogu musimy zdawać sobie sprawę z tego, że powinien on stanowić swojego rodzaju „wędkę” do pozyskiwania ruchu z wyszukiwarki. Wszystkie podstrony blogu w zależności od popularności tematu i kondycji strony hotelu w Google będą stanowić strony wejścia dla użytkowników. Wyróżnić możemy trzy główne poziomy architektury blogu:

  • strona główna blogu – podstrona w ramach witryny hotelu prezentująca w układzie chronologicznym wszystkie artykuły dodatkowo z możliwością wyboru danej kategorii.
  • strona kategorii – to widok spinający wszystkie artykuły z danej kategorii, w układzie podobnym jak strona główna blogu. Warto przemyśleć kategorie pasujące do segmentu hotelu – przykładowymi kategoriami mogą być z pewnością „Z życia hotelu, Kulinaria, Atrakcje i zabytki, Dla rodzin, MICE” itp.
  • artykuł – podstrona najniższego poziomu zawierająca odpowiednio skonfigurowany wpis

Gdy już mamy zaplanowaną architekturę, własne pomysły i przede wszystkim wolne zasoby ludzkie do przygotowywania treści w następnym kroku powinniście zgłosić się do wykonawcy strony z prośbę o rozbudowę witryny o sekcję blogu. Ważna jest regularność w przygotowywaniu wpisów, lepiej pisać 1-2 razy na miesiąc niż publikować 10 wpisów raz na pół roku. Ilość artykułów może być dobierana zgodnie z zasadą im więcej tym lepiej, bo rozbudowujemy content witryny hotelu pod warunkiem, że są to angażujące treści dobrej jakości, niosące dodatkową wartość dla użytkowników witryny – nie stawiaj sobie jednak zbyt wysoko poprzeczki, jeśli nie masz pomysłu i czasu na częste tworzenie wpisów.

 


Jak dobierać tematy

Dobór odpowiednich tematów jest kluczowym zagadnieniem. To od tematu, popularności i konkurencji w wyszukiwarce zależy, czy artykuł znajdzie się na odpowiednio wysokich pozycjach w Google. W przypadku tworzenia artykułów na blog powinniście trafiać w tzw. długi ogon. Artykuł o nazwie „Hotel nad morzem” nie ma większych szans na przebicie się w wynikach wyszukiwania na swoje główne słowo kluczowe. Oczywiście w treści takiego artykułu będą z pewnością inne słowa które wspólnie z tytułem mogą stanowić długi ogon, jednak lepsze efekty przyniesienie bardziej rozwinięty tytuł.

Najłatwiej zobrazować to przykładem – artykuł „Hotel na romantyczny weekend nad morzem? Spędź go z widokiem na morze!” zawiera w tytule kilka ciekawych słów kluczowych m.in. hotel na weekend, weekend nad morzem, romantyczny weekend, hotel z widokiem na morze itp. Inny przykład? Proszę bardzo – „Jak zorganizować konferencję na Mazurach do 50 osób” to MICE’owy przykład zapytania które zbudowane jest z takich słów jak konferencje na Mazurach, jak zorganizować konferencje, konferencje do 50 osób itp. Już na etapie tworzenia tematów powinniśmy wytypować trafne frazy których używają użytkownicy – pomóc w tym mogą takie narzędzia jak Keyword Planner (funkcja Google Ads) lub AnswerThePublic.com.

AnserThePublic.com - przykład wyników dla hoteli

Rys. 1. Wyniki narzędzia AnswerThePublic dla zapytania „weekend” serwującego pomysły na treść przedstawione w formie graficznej.

W doborze tematów mogą pomóc także aktualne wydarzenia czy imprezy mające miejsce w bezpośrednim toczeniu hotelu jak otwarcie nowego aquaparku w pobliżu, koncert znanej gwiazdy czy cyklicznie organizowany jarmark ekologiczny – warto wykorzystywać wszystkie sytuacje które powodują wzrost wyszukiwania danego tematu w Google co docelowo może skutkować nowymi użytkownikami konwertującymi dalej na gości hotelu.

Warto też wykorzystywać wydarzenia z życia hotelu – wprowadzacie nowe wiosenne menu i publikujecie to na Facebooku? Zróbcie też to na stronie hotelu, tu macie pewność, że treść należy do Was i pracuje na ruch organiczny.

 


Optymalizacja seo

Czasy, kiedy w wyszukiwarce można było się skupić na pozycjonowaniu topowych fraz bez większego wkładu w treść strony skończyły się bezpowrotnie. Prowadzenie blogu hotelu jest dzisiaj dobrym sposobem na pozyskiwanie nowego i wartościowego ruchu z wyszukiwarki. Z moich obserwacji wynika, że użytkownicy którzy są na stronie z innych kanałów rzadko kiedy zaglądają do takiej części jak blog, jeśli te nie podlegają dodatkowej promocji lub artykuły nie są odpowiednio widoczne w strukturze strony. Ilość pozyskiwanego ruchu z wyszukiwarki poprzez utworzony artykuł zależy od wielu czynników m.in. popularności danego tematu, ale też odpowiedniej optymalizacji pod kątem seo. Na jakie elementy trzeba wobec tego zwrócić uwagę?

1. Znacznik Meta Title

Metatitle to tytuł strony internetowej wyświetlany w wynikach wyszukiwarki. Powinien być odzwierciedleniem tematu artykułu – dobrze przygotowany decyduje o sukcesie i współczynniku kliknięć, jest też jednym z ważniejszych czynników rankingowych. Na samym początku powinien zawierać słowa kluczowe powiązane z artykułem w formie najczęściej wpisywanej przez użytkowników, musi być jednak przy tym naturalny, atrakcyjny. Dobrze jest zawrzeć w nim też nazwę hotelu. Metatitle powinien zmieścić się w granicach do 70 znaków.

Dobry przykład: Hotel na romantyczny weekend nad morzem | Hotel Bryza

Zły przykład: Hotel na weekend, hotel na romantyczny weekend, hotel nad morzem, hotel nad morzem

 

2. Treść artykułu

„Dobry hotel na weekend Warszawa poleca pakiety weekendowe na zabiegi spa, masaże Warszawa, vouchery do spa w Warszawie. Tylko 100 km od Warszawa”… Tego rodzaju „bełkot” pisany pod roboty wyszukiwarki można jeszcze czasem spotkać na stronach-dinozaurach z poprzedniej epoki. Upychanie na siłę słów kluczowych bez zwracania uwagi na komfort korzystania z witryny przez użytkownika było na porządku dziennym.

Obecnie sytuacja wygląda odwrotnie – skupiając się na pisaniu artykułu pamiętaj, że tworzysz go dla człowieka, a nie robota. Treść ma być na tyle atrakcyjna, aby użytkownik który ją czyta zapamiętał markę hotelu lub podjął decyzję o przejściu dalej do innych sekcji strony.

Przykład blogu hotelu

Rys. 3. Przykład artykułu o tematyce MICE na blogu na stronie Hotelu Zamek Ryn, który w umiejętny i delikatny sposób wykorzystuje nasycenie treści odpowiednimi słowami kluczowymi.

Dzisiaj roboty indeksujące Google wykorzystujące sztuczną inteligencję doskonale radzą sobie z analizą treści indeksując frazy w różnych odmianach i znaczeniach. Pisząc artykuł obowiązkowo musisz uwzględnić słowa kluczowe które wyznaczyłeś przygotowując temat artykułu, ale powinieneś je „wpleść w treść przy okazji”. Zdanie w rodzaju „Każda kobieta marzy o zaręczynach jak z bajki – szafirowe morze, złoty piasek w tle i przygotowany na tą specjalną okazję pakiet SPA sprawia, że Bryza to idealny hotel na zaręczyny” zawiera odzwierciedlenie słowa kluczowego, a jednocześnie umożliwia podlinkowanie do dedykowanego pakietu na zaręczyny. Takie powtórzenie słów kluczowych w różnych kombinacjach powinno wystąpić kilkukrotnie, w zależności od długości artykułu. Frazy które pasują do wyrażeń możliwych do wpisania w wyszukiwarce powinny być w treści artykułu pogrubione.

Treść artykułu to nie tylko tekst. Dzisiaj roboty wyszukiwarek doskonale radzą sobie z interpretacją tego co jest na zdjęciach czy wideo, dlatego też warto umieścić zdjęcia własne hotelu, które powinny być równie unikatowe jak tekst. Zdjęcia powinny być opisane tzw. tytułem TITLE oraz tekstem alternatywny ALT który także odzwierciedla tytuł artykułu i opisy te powinny zawierać także ważne dla nas słowo kluczowe.

3. Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne jest ważnym elementem, który pozwala robotom Google prawidłowo indeksować stronę. Jeśli tworzysz kolejny artykuł i widzisz możliwość nawiązania do napisanego już kilka miesięcy temu – umieść taki link na słowie kluczowym bezpośrednio w treści. Pomożesz w ten sposób robotom lepiej zrozumieć treść strony swojego hotelu. Możesz także tworzyć odniesienia do innych stron hotelu np. sekcji z basenem, zabiegami spa, o hotelu czy pakietów sprzedażowych które pasują do danego tematu.

4. Przyjazny adres URL

Przyjazne linki w strukturze strony to takie adresy URL, które zawierają logicznie powiązany ciąg znaków, mogą odzwierciedlać tytuł artykułu i zawierać słowa kluczowe w odpowiednim formacie – bez polskich znaków i bez spacji.

Przyjazne adresy URL są lepiej rozumiane przez roboty przez co ułatwiają osiągnięcie lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania, a także prezentują się dobrze przy przekazywaniu linków np. w social media. Jak to wygląda na przykładzie? Dynamicznie generowany adres ze zmiennymi może mieć postać www.dobryhotel.pl/110/wpis/?id=4309&cat=1 podczas gdy forma przyjazna to www.dobryhotel.pl/hotel-na-romantyczny-weekend-nad-morzem. Prawda, że wygląda lepiej? Jeśli będziecie przygotowywać moduł blogu na stronie, zwróćcie uwagę na to, aby zawierał taką funkcjonalność.

 


Niestandardowy wymiar w Google Analytics

Jeśli nad Twoim blogiem pracuje kilka osób – zmieniający się copywriterzy, pracownicy hotelu itp. możesz też pomyśleć o utworzeniu niestandardowego wymiaru w Google Analytics który będzie zawierał imię czy pseudonim autora tekstu, dzięki czemu w przyszłości będziesz miał możliwość sprawdzenia który autor najbardziej angażuje użytkowników lub generuje największy wolumen ruchu  na stronie itp. – ciekawa i dość łatwa w implementacji funkcja może się przydać jeśli nastawiasz się na długoterminowe działania lub np. planujesz stworzyć konkurs na najlepszą treść blogową i zainteresować nim fanów Twojego hotelu.

Wymiar niestandardowy Google Analytics przykład

Rys. 4. Dzięki implementacji niestandardowego wymiaru np. z imieniem autora artykułu możemy analizować wiele ciekawych danych i nagradzać najlepszych autorów treści.

Autor: Wojciech Sroka – Partner Google, właściciel agencji marketingu dla hoteli Get In Web, certyfikowany specjalista Google Ads i Google Analytics. Specjalizuje się w marketingu internetowym dla obiektów hotelowych opartym o analitykę internetową. Skutecznie wspomaga sukcesy sprzedażowe wielu renomowanych polskich hoteli. Więcej o autorze >

Dodaj komentarz